MammaVet.se    Tidsbilder.se
 
Hem arrow Konsumenträtt
Konsumenträtt

Vad kan man göra om en produkt inte uppfyller förväntningarna eller går sönder? Som konsument har man en hel del rättigheter. Gör så här: 

Börja med att klaga hos butiken som sålde produkten. Gå tillbaka till butiken så snart som möjligt. Säljaren har såväl skyldighet som rättighet att fixa felet, men har inte inte hur lång tid som helst på sig. Efter tre försök att reparera varan har du rätt att få byta till en ny vara som ersättning enligt konsumentköplagen.

Om säljaren inte vill gå med på att laga varan eller att byta in den så kontakta konsumentvägledaren i din kommun för att få hjälp. Du kan också anmäla försäljaren till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Detta måste göras inom sex månader från det att du blev avvisad av säljaren första gången. ARN har gränser för vad varan minst måste ha kostat för att de ska ta upp ärendet.

Garanti
Säljaren kan välja om hon/han vill lämna garanti och hur länge garantin ska gälla. Men när du väl fått en garanti och din pryl går sönder så har du rätt att kräva att den repareras eller att du får byta till en ny vara.
Säljaren kan slippa stå för garantin om hon eller han kan bevisa att felet uppkommit av en olyckshändelse efter köpet, att du varit oaktsam om varan, varan varit utsatt för onormal användning eller att du inte följt skötselanvisningarna. Läs noga igenom garantin för att se vad den omfattar, säljaren kan nämligen i garantin avskriva sig ansvar för vissa fel.

Rätt att reklamera
Ingen garanti eller har den gått ut? Du har ändå alltid rätt att reklamera ett ursprungligt fel på en vara inom två eller tre år (har du köpt varan efter 1 juli 2005 gäller tre år). Om felet uppstår inom de första sex månaderna efter köpet är det säljarens ansvar att bevisa att felet inte fanns där när du köpte varan. Om det har gått längre tid än sex månader från köpet måste du själv bevisa att felet fanns där från början.

Köpa av privatperson
Att köpa något av en privatperson, exempelvis via annons, är inte lika säkert som att handla i en affär. Vid privatköp är det som du och säljaren kommit överens om som gäller. Ångrar du dig och ni inte har kommit överens om ångerrätt i avtalet kan du heller inte begära pengarna tillbaka. Får du problem och inte lyckas komma överens med säljaren måste du vända dig till tingsrätten för att få saken prövad vilket kan vara både krångligt och dyrt. 

Ångerrätt 14 dagar
Handlar du i en butik så har du ingen laglig rätt att få ångrrätt på köpet, även om vissa affärer brukar erbjuda så kallat öppet köp. Ångerrätt har du däremot alltid i 14 dagar om du handlat på internett, via TV, postorder eller av en telefonförsäljare. När du skickat tillbaka varan ska säljaren betala tillbaka pengarna så snabbt som möjligt, allra senast inom 30 dagar.

Öppet köp
Att handla på öppet köp (få pengarna tillbaka om du ångrar dig inom några dagar) är ingenting som butiken måste erbjuda, men många butiker erbjuder det utan att du som kund behöver begära det. Fråga om du är osäker och se till att det antecknas på kvittot att du fått tillåtelse att handla på öppet köp. Varan måste såklart återlämnas i samma skick som den var när du köpte den. Oftast gäller obruten förpackning.

Bytesrätt
Vill affären inte sälja varan på öppet köp kan de oftast erbjuda bytesrätt. Detta gör att du kan lämna tillbaka varan och få en annan istället. Hittar du inte något som passar kan du få ett tillgodokvitto. Fråga vad som gäller om du är osäker.

 
Loading...