MammaVet.se    Tidsbilder.se
 
Hem arrow Konsumenträtt arrow Konsumentköplag
Konsumentköplagen

tar upp vilka rättigheter du har som kund när du köper en vara i en affär eller byter in en bil mot en annan hos en bilfirma.

Vid fel på varan kan du:

  • kräva prisavdrag
  • kräva att få produkten lagad
  • kräva omleverans
  • vid ett stort fel kräva pengarna tillbaka
  • hålla inne med betalning så mycket som krävs för att få igenom dina krav.

Säljaren har rätt att i första hand erbjuda sig att laga varan eller att leverera en ny.

För att säljaren ska ansvara för felet måste den ha funnits vid köpet.  Fel som kommer inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel.
Varan är felaktig om den inte stämmer överens med avtalet med säljaren. Du kan kanske ex inte använda den till det den ska, har inte de egenskaper som utlovades eller att säljaren inte har informerat om något som är väsentligt för produkten.

Du har alltid rätt att avbeställa varan innan den är levererad. Dock kan du bli tvungen att betala för sådana utlägg som säljaren redan hunnit att få.

Du måste reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Reklamationstiden är 3 år från det datum du köpte varan

 
Loading...