MammaVet.se    Tidsbilder.se
 
Hem arrow Konsumenträtt arrow Distansköplag
Distans- och hemförsäljninslagen

gäller när du köper varor eller tjänster via postorder, internet, telefon eller försäljare som till exempel besöker dig i hemmet. Lagen gäller även om du köper något av en försäljare som är utanför sitt fasta försäljningsställe, till exempel på "Home Party" eller på din arbetsplats, eller någon annanstans där du kan ha svårt att komma undan försäljaren.

De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument är ångerrätten och den information du har rätt att få.

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.

Vid hemförsäljning ska du få både en blankett som du kan använda om du vill ångra köpet och en informationshandling. Den ska bland annat innehålla information om ångerrätten och adress och telefonnummer till den du ska vända dig till om du ångrar ditt köp.

Returfrakten
Vid distansavtal: Om du ångrar köpet, får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.

Sedan den 1 april 2005 gäller distans- och hemförsäljningslagen även finansiella tjänster, till exempel om du tecknar en hemförsäkring via Internet.

 
Loading...